Gert Dooreman, Herman Houbrechts, Tom Hautekiet.

Gert Dooreman, Herman Houbrechts, Tom Hautekiet.

Ze vormen ongetwijfeld ‘les incontournables’ in het visuele landschap van cultureel Vlaanderen: individueel, in onderlinge samenwerkingsverbanden of met verschillende spin-off’s boren ze zich onstuitbaar in het recent grafisch collectief geheugen van al wie argeloos boeken of kranten leest, cd’s koopt, naar festivals gaat of zich aan podiumkunsten vergrijpt. Addmagazine bracht hen samen voor een gesprek.

Gert Dooreman van Thillo (Herentals, °1958) studeerde na zijn artistieke humaniora een jaar animatiefilm en daarna vrije grafiek aan Sint Lucas in Gent (1980-82). Aanvankelijk vooral actief als illustrator, verschuift vanaf midden jaren ’80 het zwaartepunt van zijn activiteiten naar typografie. Uit zijn even indrukwekkende als lange lijst opdrachtgevers in de culturele sector voor wie hij reeds een huisstijl ontwikkelde, vermelden we er slechts een paar: Uitgeverij Ludion, De Munt, Uitgeverij Van Halewyck, Lannoo (Tielt), Davidsfonds (Leuven), Querido (Nederland), Blauwe Maandag Compagnie, Theater Antigone (Kortrijk), Standaard Uitgeverij, Meulenhoff/Manteau, De Bezige Bij, Antwerpen Boekenstad, Boek.be, Boekenbeurs 2006, Rainbow Pockets, Dr. Guislain-museum, Humo, KunstenFestivaldesArts etc. Uit zijn samenwerking met Tom Lanoye lichten we: Niemandsland (gedichten uit de Groote Oorlog - 2001), herziening van alle boekuitgaven van Tom Lanoye (2003), Gedicht op de Boerentoren (2004), Overkant: Moderne verzen uit de Groote Oorlog (2004). Zijn affiche voor ‘Ten Oorlog’ kreeg in ’98 de bekroning als beste affiche door het Vlaams Theater Instituut. Gert Dooreman kreeg in 2006 de provinciale prijs voor vormgeving en werkte o.a. aan de restyling van dagkrant De Standaard.

Herman Houbrechts (alias Beeldzorg, Hasselt °1965) woont sinds 1983 in Antwerpen, waar hij als vormgever/muzikant werkt. Hij studeerde grafische vormgeving van ’83 tot ’87 aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen en drumt bij Mauro Pawlowski & the Grooms (vroeger ook Dead Man Ray, Nemo, Mitsoobishy Jackson). Hij verzorgde het cd-artwork voor o.a. De Mens, Monza, Noordkaap, Metal Molly, Evil Superstars, Millionaire, Bettie Serveert, Sukilove, Mitsoobishy Jackson, Somnabula, Mauro Pawlowski and the Grooms, K’s Choice, Admiral Freebee… Samen met Gert Dooreman werkte hij voor KunstenFestivaldesArts (2000-2006), Het Toneelhuis, uitgeverij Meulenhoff/Manteau en met Tom Hautekiet voor het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Andere klanten zijn o.a. Kunstencen-trum Stuk (Leuven), Cultuurcentrum Mechelen, uitgeverij Houtekiet.

Tom Hautekiet (Mortsel, °1970) studeert achtereenvolgens productontwikkeling aan het HISK, Antwerpen (1988-90) en grafische vormgeving aan Sint Lucas, Antwerpen (1990-94). Sinds 1997 is hij zelfstandig grafisch ontwerper. Hij is o.a. verantwoordelijk voor het cd-artwork van Zita Swoon, Think of One, De Nieuwe Snaar, El Tattoo del Tigre, Brussels Jazz Orchestra, Bart Peeters... Hij tekende voor de posters van o.a. Rock Werchter, Vlaams Architectuurinstituut, Leidsplein Theaters, TG Stan, The Lau, Zita Swoon... maakte logo’s van o.a. Rock Werchter, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 0110, TW Classic, De Inktaap, Kunstbende, Villanella en ‘regisseerde’ websites van Rock Werchter, Vlaams Architectuurinstituut, El Tattoo del Tigre. Hij verzorgde boeken voor o.a. uitgeverij Lannoo (Maria Dolores Esperanza) en Houtekiet. …

Read more by downloading the pdf.

Info

Article about the work of Gert Dooreman, Herman Houbrechts and Tom Hautekiet. Published in Addmagazine, issue 4/2007. Based on an interview by Dirk Seghers and Hugo Puttaert (Zuiderpershuis, spring 2007, Antwerp). Language: Dutch & French. Photo by © Roger Laute.


download pdf
Related projects