Rod McDonald. Don't say 'slap' to a 'slab'.
Zoals elk ‘gewetensvol’ grafisch ontwerper ben ik geabonneerd op diverse typografische e-mail newsletters. Kwestie van de vinger aan de typografische pols te houden. Toen op 20 oktober 2009 één van die news-letters onder de titel: 'New Superfamilies from Linotype' de 'Egyptian Slate' van de Canadese letterontwerper Rod McDonald aankondigde, heb ik geen ogenblik geaarzeld en prompt de hele zwik besteld. Wie een zwak heeft voor een stevig uit de kluiten gewassen 'slab' kan ik verzekeren: dit is er één! Misschien wat minder tot de verbeelding sprekend of iets subtieler dan zijn beroemde voorlopers die al even suggestieve namen dragen, zoals Aachen, Beton, Clarendon, Glypha, Lubalin, Rockwell of Stymie… maar deze familie is niettemin net zo goed een prachtfamilie! Daarom werd dit nummer dan ook integraal in de Egyptian Slate van Rod McDonald gezet.
Waarom kennen slabs opnieuw zoveel succes? Ter info: een 'slab' onderscheidt zich van een 'serif' door zijn zeer uitgesproken hoekige en meer prominente schreef, die vaak even dik is als de stokbreedte. In het klassieke jargon worden 'slabs' ook ‘Egyptiennes’ genoemd. Diverse getalenteerde letterontwerpers ontwikkelden de laatste jaren zeer degelijke en functionele slab type. Bijvoorbeeld Lexia (Dalton Maag), Sentinel (Hoefler & Frere-Jones), FF Fago & FF Zine (Ole Schäfer), Fairplex (Zuzana Licko), FF Officina (Erik Spiekermann, Just Van Rossum & Ole Schäfer) of de brede grimas met hoog 'Sombrerogehalte' van de FF Zapata (Erik van Blokland). De fascinatie voor de slab heeft wellicht ook te maken met het feit dat deze lettervorm vaak meer 'smoel' heeft dan een klassieke serif en hiertoe hebben de voorlopers zeker hun deel bijgedragen. Lang voor het digitale tijdperk waren Lubalin, Rockwell en Stymie, bijvoorbeeld, veelgebruikte klassiekers. …
Read more by downloading the pdf.
Info
Article about the work of the Canadian typedesigner Rod McDonald. Published in Addmagazine, issue 9/2010. Language: Dutch & French.
download pdf