Art needs to get back into the streets.

Art needs to get back into the streets.

Knack, 37e jaargang nr. 26. In een radiospot prijst Jan Hoet het coverkunstwerk van Jan De Cock aan. Het is weer even nadenken of het hier over 'der Jan' gaat dan wel over zijn typetje van Chris Van den Durpel. Mooi, mooi, mooi, een prachtige marketingcampagne voor Jan De Cock én voor Knack. De eerste heeft dit – na zijn spraakmakende tentoonstelling in Tate Modern – nog amper nodig, het magazine – gezien de oplage – wellicht ook niet.

Wat gebeurt hier? Een spraakmakend jong Belgisch kunstenaar maakt een niet alledaags kunstwerk, de cover van Knack magazine. De omslag klapt uit tot een drieluik. Fragmenten van een beeld herhalen zich, zij het gedeeltelijk. Het lijkt wel een kabinet van objets trouvés met een gouden omlijsting achter het hoofd van Jan De Cock. Een bronzen schutter rechts van hem lijkt gedupliceerd maar de hoek is anders. Andere objecten worden eveneens herhaald, zij het in spiegelbeeld. Links op het te kort aangesneden flapje wordt de titel afgedrukt: 'Denkmal 50, NV Roularta Media Group, Raketstraat 50, Brussel, 2007'. Op de versozijde kan men een duidende recensie van Luk Lambrecht terugvinden. Jan De Cock’s werk wordt er geplaatst tussen zijn inspirators zoals o.a. Donald Judd. Was het niet deze Amerikaanse minimalist die ooit zei: "Design has to work, art does not". Wel deze cover werkt duidelijk niet, dus moet dit wel kunst zijn.

Ik ga niet verder uitwijden over de communicatieve kracht van dit werk, dat zou mij te ver brengen. Ik vind het echter jammer dat dit niet de enige cover is. Wanneer je verder bladert, merk je er nog één. Getekend met 'Koud gepakt'. Even denk ik dat het ene met het andere te maken heeft maar dit zal wel wishful thinking zijn. Naar ik vernam, zijn er ook een paar gesigneerde versies van Jan De Cock’s cover in circulatie. Was het niet een blijk van groot kunstenaarsengagement geweest indien Jan De Cock ze allen eigenhandig had gesigneerd? Hadden jonge vooruitstrevende kunstenaars ooit niet deze – zeg maar Don Quichotteachtige – insteek? Gezien de hoge oplage van Knack had je dan kunnen stellen: dit is ware volkskunst. Voor de middenklasse althans. Al zullen Jan Hoet noch Jan De Cock dit geweten willen hebben.

Doch niet getreurd, dit is marketing en marketing is als God (en Moeder Maria op de tweede cover) overal. Het is gewoon business as usual, commercie, money making. Een wereld schrijft zichzelf de relevantie van zijn eigen bestaan voor en het maakt niet uit of dit de politieke, de financiële of de artistieke wereld is. …

Read more by downloading the pdf.

Info

Critical essay on the strange relationship between contemporary art and current marketing techniques. Written for De Standaard about the publication of Knack Magazine with work of the Belgian artist Jan De Cock (2007. Language: Dutch.


download pdf
Related projects