Luk Mestdagh: an amiable troublemaker.

Luk Mestdagh: een beminnelijke onruststoker.

Tekst gebaseerd op diverse gesprekken, waaronder een atelierbezoek, Antwerpen, 2006. Gebundeld in 2021.

FontShop, Maaltecenter Gent, een vreemd kantorencomplex, najaar 1992. Er vindt een feestelijke avond plaats met de uitreiking van de FontFont (FF) Awards. FontFont was de legendarische typefoundry van FontShop, in die periode de grootste en de meest diverse typelibrary ter wereld  (FontShop International werd in 2014 overgenomen door Monotype Imaging n.v.d.r.). Er loopt een geanimeerd debat. Een man voert een gesprek met Neville Brody, de grafische superster uit die periode, overigens net terug van een lezing in Tokio, dus zichtbaar vermoeid. Het gesprek evolueert in de richting van snedige begrippen zoals plagiaat en epigonisme. Plots laat de man in kwestie het debat voor wat het is en start een monoloog. Hij presenteert slides waarin hij het werk van Brody vergelijkt met dat uit de Bauhaus-periode. Beeld na beeld plaatst hij Brody's werk naast een mogelijke inspiratiebron. De gelijkenissen zijn bijzonder treffend. Neville Brody begint, zichtbaar verveeld, lichtjes heen en weer over zijn stoel te schuiven, waarna hij – met een groen lachje op het aangezicht – de handen rond de hals van de spreker samenvouwt. De wurging vindt echter niet plaats. Jonge snaken zoals ik destijds, keken vol ontzag toe hoe de ster plotseling mens werd. Blijkt dat de spreker in kwestie Luk Mestdagh was. Ik beschouw hem sindsien als een beminnelijke onruststoker. Hij was steeds zichtbaar vereerd met deze titel.

Luk Mestdagh (1942-2014), geboren te Brugge, studeert drukken, letterzetten en sierkunsten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent, waarna hij naar de Staatliche Kunstakademie te Düsseldorf trekt om er Angewandte Graphik te studeren. Hij is er overigens een tijdlang assistent van professor Walter Breker. In 1967 start Mestdagh als zelfstandig grafisch ontwerper en in 1970 sluit hij aan bij Designteam te Antwerpen, wellicht de eerste Belgische ontwerpstudio naar Nederlands model. Samen met Rob Buytaert, Antoon De Vylder en Rudy Verelst wordt deze studio een boegbeeld van de Belgische ontwerpscene. Luk is vervolgens ook docent, eerst aan Sint Lucas Antwerpen en nadien aan de Provinciale Hogeschool Limburg te Hasselt (thans Hogeschool PXL). De laatste jaren van zijn leven was hij, samen met Anton de Haan, medecurator van Type an Sich, een reeks tentoonstellingen over hedendaags letterontwerp in de galerij van Catapult, te Antwerpen. Hij betrok er, in de schaduw van het Antwerpse stadspark, de kelderverdieping. Zijn immens archief vond er onderdak. …

Read more by downloading the pdf.

Info

This essay was written for 'Off the grid, Histories of Belgian graphic design' edited by Sara De Bondt, © Occasional Papers, 2022. Language: English & Dutch. Here (for the time being) only the Dutch version.


download pdf
Related projects