Designing is hard work.

Designing is hard work.

DESIGN! Het lijkt wel een bevel. Design is. Design moet. En dan titelt Interieur 2004: "Design for Everybody". Ja natuurlijk, wat dacht je. Ondemocratisch om dat te ontkennen. Ik hou liever van het omgekeerde, al is dat minder evident. "Everybody is a designer." Of niet soms?

Design is als begrip dwangmatig geworden, te vaak losgekoppeld van zijn eigen inhoud. Meestal is het niet meer dan een hip glijmiddel om van alles en nog wat te slijten. Waar design bij veel mensen het beeld oproept van een of ander strak stukje meubilair, slaat de betekenis van het begrip niet op het product. Het slaat op de handeling. Wie er een goed Engels woordenboek op naslaat, weet dat met 'design' het proces wordt bedoeld om iets te ontwerpen, iets te plannen aan de hand van gedetailleerde voorstudies of tekeningen.

Ontwerpen dus. De woordspeling lijkt banaal, maar ze is het niet. Een voorbeeld: een Nederlandse collega werd in een zogenaamde designzaak aangeklampt door een te enthousiaste verkoper die beweerde dat de mooie deurklink in kwestie ontworpen was door een echte 'design-ontwerper'. Kan het nog absurder? …

Read more by downloading the pdf.

Info

Critical essay about the commercialisation of design. Published in De Standaard, on the occasion of the Interieur 2004 fair. Language: Dutch.


download pdf
Related projects