The Stone Twins: We like to engage!
Het gebied dat de doorsnede vormt tussen grafisch ontwerpen en een reclamebureau blijkt een uiterst vruchtbare broeihaard voor creatieve onstuimigheid. In Addmagazine 7 mochten we reeds het werk belichten van Kesselskramer en in dit artikel belichten we dat van een studio dat een gelijkaardig creatief grafisch elan paart aan de ontwikkeling van inventieve marketingstrategieën.
De Ierse tweelingbroers Garech en Declan Stone (°1970) studeerden beiden aan het National College of Art & Design in Dublin alvorens zich in 1999 in Amsterdam te vestigen. Intussen hebben ze een even heterogeen als indrukwekkend klantenbestand opgebouwd: Kluwer, Sony, Ikea, ING-bank, Virgin Records, Endemol, Control Finance, Argos Brussel, Usual Suspects, Adidas, Levi Strauss, Postbank Ireland, Zeeuws Museum etc.
In 2003 oogstten de ‘Stone Twins’ internationale erkenning met de publicatie van hun boek ‘Logo R.I.P.’ (bekroond met een ‘Zilveren lamp’ van de ADCN – Arts Directors Club Nederland), een eerbetoon aan prachtige edoch ter ziele gegane logo’s uit een ver en een recent verleden. De harde economische realiteit leert ons immers dat –hoe goed of hoe mooi een logo ook moge zijn– de levensduur van een dergelijk beeldmerk samenvalt met dat van het bedrijf waar het voor staat. Terwijl voor velen onder ons een logo voor immer verbonden blijft met uiterst persoonlijke connotaties en emotionele projecties.
In die zin kan een logo –net als het befaamde madeleine-koekje bij Proust– de trigger zijn voor een heel palet aan emoties en herinneringen. Dat gevoel is prominent aanwezig wanneer je bladert in ‘Logo R.I.P.’ en door het grafisch olifantenkerkhof van overleden logo’s wandelt. De verdwenen logo’s lijken overleden vrienden en worden derhalve ook voorgesteld op graf-zerken, uitgehouwen in hardsteen. Het brengt ons aan het denken over de functionele waarde en de poëtische waarde van een logo. …
Read more by downloading the pdf.
Info
Article about The Stone Twins, graphic designers, based in Amsterdam. Published in Addmagazine, issue 6/2008. Interview by Dirk Seghers and Hugo Puttaert. Language: introduction in Dutch & French, interview: English.
download pdf