Michel Olyff: image as effigy.

Michel Olyff: een beeld als beeltenis.

Tekst gebaseerd op het gesprek tijdens een atelierbezoek, Haut-Ittre, ten zuiden van Brussel, voorjaar 2007. Geadapteerd in 2021.

Een glimlachende grijze man staat in de deuropening van een statig herenhuis te Haut-Ittre. Binnen verwelkomt de warmte van het interieur ons met ingehouden verwachting. Het is meteen duidelijk dat alle ingrediënten voor een inspirerend atelierbezoek afgevinkt kunnen worden.

Michel Olyff werd in 1927 te Antwerpen geboren als zoon van ingenieur Hubert Olyff en Claire De Vigne, een afstammelinge van een bekende kunstenaarsfamilie. Vader Olyff, alias Bizuth, was illustrator, affichist en notoir dwarsligger. Hij publiceerde in 1949 het boek ULB 20-26, met karikaturen van alle professoren aan de ULB (Université Libre de Bruxelles) die hij tijdens zijn studieperiode stiekem maakte. Een bepaalde tegendraadsheid zit de Olyffs dus in het bloed.

Michel is amper achttien wanneer hij in de winter van 1945 het Atheneum van Ukkel verlaat om zich vrijwillig te melden bij de Brigade Piron (de Belgische 1e Infanteriebrigade, onder bevel van de Britse 49ste Divisie van het Britse 2e Leger n.v.d.r.). Hij raakt echter snel gewond tijdens een veldtocht in Nederland, bij een ongeluk met een Bren Gun Carrier, een licht gepantserd rupsvoertuig. In 1947 start hij zijn studie aan het Instituut voor Decoratieve Kunsten van La Cambre te Brussel, discipline boekillustratie. Hij krijgt er onder meer les van illustere docenten zoals Joris Minne en Lucien De Roeck en zal er later ook doceren. Nog tijdens deze studie richt hij in 1948 samen met Pierre Alechinsky 'Les Ateliers du Marais' op, een gemeenschapshuis voor kunstenaars te Brussel. Onder meer Jan Cox, Luc de Heusch, Reinhoud (d'Haese), Olivier Strebelle en Asger Jorn zijn er vaak te gast. Tussen 1953 en 1963 woont hij met zijn gezin te Nieuwpoort-Bad. In 1970 vestigt het gezin zich in Haut-Ittre. Dochter Clotilde Olyff (°1962) treedt als grafisch- en letterontwerpster in zijn voetsporen.

Het werk van Michel Olyff grondig analyseren, vergt meer ruimte dan de beperkte plaats in dit artikel. Zijn studio onthult in een oogopslag een heel spectrum aan attritbuten, objecten, affiches, tekeningen en allerlei grafische elementen. De vele laden, kasten en stapels mappen verbergen een nog grotere rijkdom. Een rijkdom die hij ons tijdens ons bezoek heel bescheiden en met mondjesmaat laat proeven. …

Read more by downloading the pdf.

Info

This essay was written for 'Off the grid, Histories of Belgian graphic design' edited by Sara De Bondt, © Occasional Papers, 2022. Language: English & Dutch. Here (for the time being) only the Dutch version.


download pdf
Related projects