Chemistry of paper, ink and paper.
Het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen , als omgeving voor de jurering van een massa ingezonden affiches. Het is een natte zaterdag in december en regen is nefast voor papier. Papier gaat zo anders ruiken wanneer het nat wordt, wat waarschijnlijk iets te maken heeft met een chemische reactie tussen water en inkt.
Maar goed, je kan je er iets bij voorstellen, het museum als (droge en geacclimatiseerde) beschermheer met meesterwerken uit een ver verleden aan de muur en de affiches doodgewoon op de grond als achteloze fragmenten uit 2006. Lees hier geen waardeoordeel, Kurt Schwitters bijvoorbeeld ontwierp toch ook affiches? Ongemeen prachtige overigens, er was amper een verschil te merken tussen zijn grafisch en plastisch werk. Enkel de drager en de verspreiding waren anders. En wellicht was er ook een opdrachtgever...
Affiches, ze zijn overal. Ze worden gebruikt en misbruikt, verscheurd en weggegooid maar ook verzameld en netjes opgeborgen als relikwieën. Als eenduidig medium hebben ze een simpel doel: onmiddellijke communicatie met de toeschouwer. Zonder compromis, zonder complexiteit. Veelkleurig, zwart-wit of zelfs grijs, goed of slecht gedrukt, overdadig of minimaal – met een heel spectrum ertussenin – affiches zijn blijvers voor wie ze ontwerpt en verzamelt. Voor het overige zijn ze snel uit het straatbeeld verdwenen. Eigenaardig genoeg maakt deze vergankelijkheid hen vaak onsterfelijk. Althans voor deze die goed gemaakt zijn. Niets staat de affiche in de weg, ook de nieuwe media niet. Natuurlijk is er een hele geschiedenis aan verbonden. Organisaties, kunstenaars en ontwerpers vestigden er vaak hun legendarische reputatie mee.
Er is het bos en er zijn de bomen. Ze zijn met velen. Hoe krijg je die ene boom in godsnaam meer in beeld dan de andere? Wetende dat cultureel Vlaanderen overschreeuwd wordt door toeters en bellen. Vaak prachtig vormgegeven toeters en bellen, daar niet van. En af en toe zijn er die scherpe, slimme creaties te zien waar je als toeschouwer – om welke reden ook – naartoe gezogen wordt. Door een visuele prikkel of een alerte boodschap of door de typografie en de kracht van een eigenzinnig beeld. Grafisch ontwerpers vechten in Vlaanderen om hun identiteit en bestaansrecht. Vanuit een rommelige rijkdom weten ze idee en vorm te smeden tot parels van grafische communicatie. …
Read more by downloading the pdf.
Info
Critical essay. Published, as chairman of the jury, by Prospekta on the occasion of the cultural poster competition 'The Power of Print' 2006. Language: English & Dutch.
download pdf